Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου 2011

Το σύστημα δημοτικής διακυβέρνησης που πρέπει να γνωρίζουμε

ΕΙΣΗΓΗΣΗ
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ – ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ


1. Εισαγωγή

Ως σύστημα διακυβέρνησης ορίζουμε το σύνολο των κανόνων που διέπουν τη συγκρότηση, την οργάνωση και τη λειτουργία των θεσμικών οργάνων του Δήμου ή της Περιφέρειας, περιλαμβανομένου και του συστήματος εκλογής τους. Εν προκειμένω περιοριζόμαστε στην ανάλυση όλων των πτυχών του συστήματος διακυβέρνησης πλην των κανόνων εκλογής. Εστιάζουμε δηλαδή την προσοχή μας στην συγκρότηση των οργάνων.
Με τον νόμο 3852/2010 («Καλλικράτης») η αρχιτεκτονική του συστήματος διακυβέρνησης είναι ενιαία για τον πρώτο και τον δεύτερο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης. Έτσι αναπτύσσοντας αναλυτικότερα το δημοτικό σύστημα αναδεικνύουμε και τις αρχές που διέπουν το περιφερειακό σύστημα διακυβέρνησης.
2. Το σύστημα δημοτικής διακυβέρνησης
2.1 Ο Δήμαρχος
Ο Δήμαρχος είναι στο επίκεντρο του συστήματος διακυβέρνησης διότι είναι ο πολιτικοδιοικητικός προϊστάμενος του διοικητικού μηχανισμού του Δήμου και ο ηγέτης της πλειοψηφούσας δημοτικής παράταξης που καθορίζει, με την ευρεία πλειοψηφία που της δίνει το εκλογικό σύστημα, την πορεία του Δήμου διαμέσου των αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου. Ο Δήμαρχος έχει άμεση λαϊκή νομιμοποίηση η οποία θωρακίζει θεσμικά τον ηγετικό του ρόλο. Ο ρόλος του είναι επιτελικός, δηλαδή δίνει κατευθύνσεις για τη δράση των δημοτικών υπηρεσιών και την υλοποίηση του προγράμματος της δημοτικής αρχής. Επίσης ο Δήμαρχος ασκεί τον ρόλο του προϊσταμένου των υπηρεσιών αλλά στους μεγαλύτερους δήμους στον ρόλο αυτόν υποστηρίζεται από τον Γενικό Γραμματέα. Σε ένα σύστημα διοίκησης πολυδαίδαλο η διοικητική λειτουργία του Δημάρχου ασκείται σε βάρος του επιτελικού πολιτικού του ρόλου. Αντίβαρο σε αυτή την θεσμική ανισορροπία είναι η θεσμοθέτηση του Γενικού Γραμματέα του Δήμου ο οποίος επικουρεί τον Δήμαρχο στο διοικητικό του ρόλο και η θεσμοθέτηση της Εκτελεστικής Επιτροπής η οποία επιτρέπει τον Δήμαρχο να ασκήσει το συντονιστικό επιτελικό του ρόλο και τον καθιστά ουσιαστικά ηγέτη μίας «οιωνεί δημοτικής κυβέρνησης». Ο Δήμαρχος πλέον ασκεί τον διοικητικό και επιτελικό του ρόλου όχι απλά συνεπικουρούμενος από τους Αντιδημάρχους αλλά ως επικεφαλής ενός συντονιστικού συλλογικού οργάνου που συναποτελείται από αυτόν και τους Αντιδημάρχους, της Εκτελεστικής Επιτροπής. Έτσι η εκτελεστική λειτουργία του Δημάρχου συλλογικοποιείται με τρόπο ώστε να ενισχύεται ο συντονισμός στην άσκηση των δημοτικών πολιτικών.
Οι αρμοδιότητες του Δημάρχου σύμφωνα με τον Νόμο 3852/2010 («Καλλικράτης») δεν διαφέρουν ουσιαστικά από τις ισχύουσες έως σήμερα και αναφέρονται σε αρμοδιότητες εκπροσώπησης του Νομικού Προσώπου του Δήμου, σε αρμοδιότητες εκτελεστικές με τη νομοθετική επισήμανση μάλιστα ότι η μη εκτέλεση των αποφάσεων συνιστά «σοβαρή πειθαρχική παράβαση καθήκοντος», αρμοδιότητες προϊσταμένου των υπηρεσιών και συνυπεύθυνου στην τρέχουσα οικονομική διαχείριση του Δήμου. Συνεχίζει να εκδίδει πιστοποιητικά και τις προβλεπόμενες άδειες που χορηγεί ο Δήμος σε εκτέλεση αντίστοιχων αποφάσεων των αρμοδίων οργάνων του. Ο Δήμαρχος ενισχύεται στον επιτελικό του ρόλο με τη νομοθετική αναγνώριση της αρμοδιότητας να συγκροτεί Ομάδες Διοίκησης Έργου και Ομάδες Εργασίας στις οποίες μετέχουν δημοτικοί σύμβουλοι, προσωπικό του Δήμου και δημόσιοι υπάλληλοι και ιδιώτες με σκοπό την μελέτη και επεξεργασία ζητημάτων του Δήμου έτσι ώστε τα αρμόδια για την λήψη αποφάσεων όργανα να έχουν στη διάθεσή τους τεκμηριωμένες προτάσεις και εισηγήσεις. Η νομοθετική αναγνώριση αυτής της ευχέρειας παρέχει στον Δήμαρχο ένα σημαντικό εργαλείο για την σοβαρή και υπεύθυνη αντιμετώπιση κρίσιμων τοπικών θεμάτων.
2.2 Οι Αντιδήμαρχοι
Ο θεσμός του Αντιδημάρχου ως οργάνου που επικουρεί τον Δήμαρχο στην άσκηση των καθηκόντων του προσαρμόζεται στις ιδιαίτερες ανάγκες των νέων δήμων. Οι Αντιδήμαρχοι έχουν τις αρμοδιότητες που τους αναθέτει ο Δήμαρχος και κατά τομείς αρμοδιοτήτων για όλη την δημοτική περιφέρεια και κατά τόπο, στα όρια των συνενούμενων ΟΤΑ του νόμου 2539/1997, δηλαδή των δημοτικών ενοτήτων. Ο αριθμός των Αντιδημάρχων προσδιορίζεται με βάση τον πληθυσμό και τον αριθμό των δημοτικών ενοτήτων. Στις τοπικές αρμοδιότητες των Αντιδημάρχων περιλαμβάνονται κυρίως η ευθύνη της λειτουργίας των υπηρεσιών που εγκαθίστανται και λειτουργούν στα όρια του διαμερίσματος, η παρακολούθηση της εξέλιξης των έργων, εργασιών και δραστηριοτήτων του δήμου στα όρια δημοτικής ενότητας και υπό αυτή την έννοια παρακολουθεί την εκτέλεση του προγράμματος δράσης για την περιφέρεια της δημοτικής ενότητας, η συνεργασία με τους προέδρους των δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων για την καταγραφή και επίλυση των τοπικών προβλημάτων, η μέριμνα για την καλή κατάσταση και λειτουργία του εξοπλισμού που διατίθενται στην δημοτική κοινότητα. Ο Αντιδήμαρχος μεριμνά σε συνεργασία με τον αντίστοιχο πρόεδρο δημοτικής ή τοπικής κοινότητας για τη σύγκλιση της προβλεπόμενης από τον νόμο ετήσια συνέλευσης των κατοίκων και φορέων της τοπικής ή δημοτικής κοινότητας στην οποία συζητούνται τα προβλήματα και οι προτεραιότητες.
Ο Αντιδήμαρχος διαμέσου της συμμετοχής του στην Εκτελεστική Επιτροπή ενημερώνει τον Δήμαρχο και τη δημοτική αρχή συνολικά για τα ζητήματα της τοπικής κοινότητας. Αποτελεί τον δίαυλο εισροής (input) πληροφοριών και αιτημάτων από την τοπική κοινωνία προς τον Δήμαρχο και την Εκτελεστική Επιτροπή. Δια των Αντιδημάρχων η δημοτική αρχή αποκτά διαρκή εικόνα της πορείας του δημοτικού έργου σε όλη την δημοτική περιφέρεια.
Ο Αντιδήμαρχος έχει δικαίωμα να υπογράφει, μετά από εξουσιοδότηση από τον Δήμαρχο, σημαντικά έγγραφα, πιστοποιητικά, βεβαιώσεις κ.ο.κ. που διευκολύνουν την εξυπηρέτηση των κατοίκων.
Η θητεία των Αντιδημάρχων είναι τουλάχιστον δυόμιση ετών και στη διάρκεια αυτή δεν είναι δυνατή η αντικατάστασή του παρά μόνο μετά από ειδικά αιτιολογημένη απόφαση του δημάρχου. Η απόφαση διορισμού στην οποία περιλαμβάνεται και η μεταβίβαση αρμοδιοτήτων δημοσιεύεται σε μία τουλάχιστον ημερήσια ή εάν δεν υπάρχει εβδομαδιαία εφημερίδα της πρωτεύουσας του Νομού και οπωσδήποτε αναρτάται στην ιστοσελίδα του Δήμου.
2.3 Εκτελεστική Επιτροπή
Εκτελεστική Επιτροπή είναι το νέο επιτελικό όργανο που συγκροτείται σε όλους τους δήμους που έχουν περισσότερους από έναν αντιδήμαρχος και αποτελείται από τον Δήμαρχο και τους Αντιδημάρχους. Ο ρόλος της Εκτελεστική Επιτροπής είναι κυρίως ο συντονισμός της εκτελεστικής λειτουργίας και ειδικότερα της υλοποίησης του προγράμματος της δημοτικής αρχής. Με την καθιέρωση της Εκτελεστικής Επιτροπής η «δημαρχιακή» λειτουργία συλλογικοποιείται και αναβαθμίζεται χωρίς όμως αποδυναμώνεται η «δημαρχοκεντρική» λογική του δημοτικού συστήματος διακυβέρνησης.
Στη συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής μετέχουν ο Πρόεδρος τοπικής ή δημοτική κοινότητας όταν συζητούνται θέματα που αναφέρονται ειδικά στη δημοτική ή τοπική κοινότητα και οι πρόεδροι των δημοτικών νομικών προσώπων υπηρεσιακοί παράγοντες όταν κρίνεται αναγκαίο. Η συμμετοχή αυτών των δημοτικών παραγόντων δεν μεταβάλει την σύνθεση της εκτελεστικής επιτροπής αφού δεν έχουν δικαίωμα ψήφου. Συνεπώς η Εκτελεστική Επιτροπή συνεδριάζει σε στενή σύνθεση μόνο με τον Δήμαρχο και τους Αντιδημάρχους ή σε ευρεία ανά περίπτωση. Οι αποφάσεις λαμβάνονται πάντοτε από την στενή σύνθεση.
Ο νόμος δεν ορίζει ρητά εάν οι συνεδριάσεις της Εκτελεστικής Επιτροπής είναι δημόσιες αλλά αυτό συνάγεται από τις γενικές αρχές οργάνωσης και λειτουργίας των συλλογικών διοικητικών οργάνων και από το αντικείμενο της αποστολής της. Τα σχετικά όμως θα καθοριστούν λεπτομερειακά από τον κανονισμό λειτουργία.
Η Εκτελεστική Επιτροπή ασκεί τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
Ø Παρακολουθεί την εκτέλεση των αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου.
Ø Συντονίζει την κατάρτιση, εισηγείται στο Δημοτικό Συμβούλιο και παρακολουθεί την εφαρμογή του επιχειρησιακού προγράμματος του δήμου. Αντίστοιχα καταρτίζει και εισηγείται το τεχνικό πρόγραμμα του δήμου και έχει την ευθύνη για την υλοποίησή του.
Ø Συγκεντρώνει και αξιολογεί, σύμφωνα με τις προτεραιότητες που η ίδια θέτει ως «κυβερνητικό όργανο του δήμου», τις προτάσεις των υπηρεσιών αλλά και των τοπικών και δημοτικών κοινοτήτων και καταρτίζει το προσχέδιο του προϋπολογισμού και του ετήσιου προγράμματος δράσης το οποίο εισηγείται στην εκτελεστική επιτροπή.
Ø Έχει την ευθύνη για την πιστή εκτέλεση του προϋπολογισμού, δηλαδή για την ροή της ψήφισης των πιστώσεων, την παρακολούθηση των εκτελουμένων έργων, εργασιών και προμηθειών κ.ο.κ. στο πλαίσιο της εκτέλεσης του δημοτικού προγράμματος δράσης. Διαφορετική είναι η ευθύνη της οικονομικής επιτροπής η οποία είναι αρμόδια για την ψήφιση των πιστώσεων και τον έλεγχο της οικονομικής διαχείρισης. Σε κάθε επίπτωση όμως οι αρμοδιότητες σε αυτό τον τομέα των δύο οργάνων είναι σύνθετες και απαιτείται περαιτέρω εξειδίκευση στο πλαίσιο των κανονισμών λειτουργίας τους.
Η Εκτελεστική u917 Επιτροπή εισηγείται στο Δημοτικό Συμβούλιο μία σειρά από κρίσιμες οργανωτικές κανονιστικές αποφάσεις, όπως είναι ο Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας, ο Κανονισμός Μέτρησης και Αξιολόγησης της Απόδοσης των δημοτικών υπηρεσιών κατά την ισχύουσα νομοθεσία, το Σχέδιο Χάρτας Δικαιωμάτων και Υποχρεώσεων των Δημοτών, Κανονισμό Πληροφόρησης των Πολιτών και Κανονισμό Διαβούλευσης. Στο πλαίσιο του συντονιστικού επιτελικού έργου της, η Εκτελεστική Επιτροπή αξιολογεί και συντονίζει τη δράση των νομικών προσώπων και των υπηρεσιών του δήμου και ενημερώνει σχετικά το Δημοτικό Συμβούλιο. Η αρμοδιότητα αυτή είναι πολύ σημαντική διότι συνθέτει το σύνολο του δημοτικού συστήματος και καθιστά την εκτελεστική επιτροπή γενικό και οριζόντιο όργανο συντονισμού αλλά και παρακολούθησης των προγραμματικών στόχων.
2.4 Το Δημοτικό Συμβούλιο
Το Δημοτικό Συμβούλιο είναι το ανώτερο βουλευόμενο όργανο του Δήμου και έχει τη γενική αποφασιστική αρμοδιότητα, δηλαδή αποφασίζει για όλα τα θέματα τα οποία δεν ανατίθενται ρητά σε άλλο όργανο του Δήμου. Το Δημοτικό Συμβούλιο εγκρίνει τα κάθε είδους προγράμματα του Δήμου και ελέγχει την υλοποίησή τους.
2.5 Η Οικονομική Επιτροπή
Η Οικονομική Επιτροπή είναι το όργανο που διαδέχεται την «δημαρχιακή επιτροπή» αφού αποκτά το μεγαλύτερο μέρος των αρμοδιοτήτων της. Η Οικονομική Επιτροπή παρακολουθεί και ελέγχει την οικονομική λειτουργία του δήμου. Συντάσσει τον προϋπολογισμό, ελέγχει την υλοποίησή του και ενημερώνει το Δημοτικό Συμβούλιο ανά τρίμηνο, προελέγχει τον απολογισμό, αποφασίζει για την έγκριση των δαπανών και τη διάθεση των πιστώσεων, καταρτίζει τους όρους δημοπρασιών και τις κατακυρώνει, μελετά την ανάγκη σύναψης δανείων. Αποφασίζει για την αποδοχή κληρονομιών, κληροδοσιών και δανείων, αποφασίζει για ζητήματα διαφάνειας και ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, αποφασίζει για την υποβολή προσφυγών στις διοικητικές αρχές και την άσκηση όλων των ενδίκων μέσων, για τον δικαστικό συμβιβασμό και εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο τον εξωδικαστικό συμβιβασμό. Εισηγείται στο Δημοτικό Συμβούλιο την επιβολή τελών, δικαιωμάτων και εισφορών, το ετήσιο σχέδιο διαχείρισης και αξιοποίησης της περιουσίας του δήμου και παρακολουθεί την εφαρμογή του ενημερώνοντας το δημοτικό συμβούλιο. Εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο τα σχέδια κανονιστικών αποφάσεων και παρακολουθεί την υλοποίησή τους.
2.6 Επιτροπή Ποιότητας Ζωής
Σε Δήμους με πληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων συγκροτείται νέο όργανο αντίστοιχο της Οικονομικής Επιτροπής, η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής. Με τη συγκρότησή της ένας κρίσιμος και διαρκώς αναπτυσσόμενος τομέας δημοτικής πολιτικής, όπως είναι τα ζητήματα περιβαλλοντικής προστασίας και ιδιαίτερα τα πολεοδομικά και χωροταξικά, γίνεται αντικείμενο ενός συλλογικού και αντιπροσωπευτικού οργάνου περισσότερο ευέλικτου από το πολυπληθές Δημοτικό Συμβούλιο ενώ έως σήμερα διαχέονται μεταξύ της δημαρχοκεντρικής εκτελεστικής λειτουργίας και της συνήθως ανοργάνωτης και χαοτικής λειτουργίας του Δημοτικού Συμβουλίου. Με τη νέα Επιτροπή όλα αυτά τα θέματα που κατά κανόνα αφορούν την σύγκρουση τοπικών συμφερόντων και υποθάλπουν τον παραγοντισμό, ενίοτε και τη διαφθορά, γίνονται αντικείμενο ενδελεχούς εξέτασης αλλά και λήψης αποφάσεων με την παρουσία και της μειοψηφίας η οποία μπορεί να ασκήσει τον ελεγκτικό της ρόλο πιο αποτελεσματικά απ’ ότι στο πολυπληθές Δημοτικό Συμβούλιο. Στην αρμοδιότητα αυτής της Επιτροπής εντάσσονται και όλες οι αρμοδιότητες της δημαρχιακής που αναφέρονται στην αδειοδότηση των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος διότι τα θέματα αυτά σχετίζονται άμεσα με την προστασία του περιβάλλοντος και τον καθορισμό των χρήσεων γης.
Συγκρότηση Οικονομικής Επιτροπής και Επιτροπής Ποιότητας Ζωής
Στην Οικονομική Επιτροπή και στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής μετέχει ο Δήμαρχος ή ο οριζόμενος από αυτόν Αντιδήμαρχος ως Πρόεδρος και έξι έως δέκα μέλη ανάλογα με τον αριθμό των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου που εκλέγονται από αυτό. Εκ των μελών που εκλέγει το Δημοτικό Συμβούλιο, δύο έως τέσσερα αντίστοιχα με την κλίμακα που ορίζεται για τον αριθμό των μελών, εκλέγονται μεταξύ των συμβούλων της μειοψηφίας. Η εκλογή των ανωτέρω επιτροπών γίνεται κατά σειρά (πρώτα η Οικονομική και μετά η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής) κατά τη συνεδρίαση στην οποία εκλέγεται το προεδρείο του Δημοτικού Συμβουλίου και αμέσως μετά από αυτή την εκλογή σύμφωνα με την ισχύουσα έως σήμερα διαδικασία. Δηλαδή η πλειοψηφία προτείνει τα μέλη που τις αναλογούν μαζί με τα αναπληρωματικά μέλη και η μειοψηφία επίσης τα μέλη που τις αναλογούν μαζί με τα αναπληρωματικά τους. Στη συνέχεια το Συμβούλιο εκλέγει τα προτεινόμενα μέλη. Τα μέλη των ανωτέρω επιτροπών όταν για οιανδήποτε λόγο πάψουν να μετέχουν στις δημοτικές παρατάξεις από τις οποίες προτάθηκαν εκπίπτουν αυτοδικαίως από τις αντίστοιχες επιτροπές και αντικαθίστανται.
2.7 Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης
Σε Δήμους με πληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων συγκροτείται η Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης με απόφαση του Δ.Σ. με την πλειοψηφία των 2/3 των μελών του εντός 2μήνου από την εγκατάσταση των δημοτικών αρχών. Έχει μόνο συμβουλευτικές αρμοδιότητες επί θεμάτων του δήμου. Η θητεία της έχει διάρκεια δυόμιση ετών. Τα μέλη της κυμαίνονται από 25 έως 50. Αποτελείται από εκπροσώπους της τοπικής κοινωνίας (επαγγελματικών και εμπορικών συλλόγων και οργανώσεων, επιστημονικών συλλόγων, τοπικών οργανώσεων εργαζομένων και εργοδοτών, εργαζομένων στο δήμο, ενώσεων γονέων και κηδεμόνων, αθλητικών πολιτιστικών συλλόγων, τοπικών συμβουλίων νέων, εθελοντικών οργανώσεων και κινήσεων πολιτών) και δημότες κατά το 1/3 του αριθμού των μελών της, οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους της οικείας εκλογικής περιφέρειας. Πρόεδρος είναι ο Δήμαρχος ή ο οριζόμενος από αυτόν Αντιδήμαρχος. Μπορεί να καλούνται να συμμετάσχουν εκπρόσωποι των πολιτικών κομμάτων κ.λπ.. Συνεδριάζει τουλάχιστον μία φορά ετησίως πριν τη σύνταξη των προσχεδίων προϋπολογισμού και ετησίου προγράμματος δράσης και τουλάχιστον μια φορά κάθε τρίμηνο για άλλα θέματα. Κατά τις συνεδριάσεις της εκτίθενται οι απόψεις των διαφόρων εκπροσώπων επί των θεμάτων και αυτές καταγράφονται όλες στα Πρακτικά. Προβλέπεται η δυνατότητα ψήφισης Κανονισμού Διαβούλευσης από το Δημοτικό Συμβούλιο.
2.8 Συμπαραστάτης του δημότη και του επιχειρηματία
Σε δήμους με πληθυσμό άνω των 20.000 κατοίκων διορίζεται Συμπαραστάτης του δημότη και του επιχειρηματία. Με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, μετά από προκήρυξη, που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του Δήμου, επιλέγεται πρόσωπο κύρους και με εμπειρία για τη συγκεκριμένη θέση. Αποκλείεται να έχει την ιδιότητα αιρετού εκπροσώπου του Δήμου και για τη θέση ισχύουν τα κωλύματα και ασυμβίβαστα του άρθ.14. Έχει 5ετή θητεία. Η επιλογή του πρέπει να γίνει από το Δημοτικό Συμβούλιο εντός αποκλειστικής προθεσμίας 2 μηνών από την εγκατάσταση των δημοτικών αρχών. Ανάκληση του Συμπαραστάτη μπορεί να γίνει λόγω πλημμελούς εκτέλεσης καθηκόντων με αιτιολογημένη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Έχει την υποχρέωση να απαντά εντός 30 ημερών σε ερωτήματα και να συντάσσει ετήσια έκθεση που παρουσιάζεται μαζί με τον απολογισμό της δημοτικής αρχής. Επίσης μπορεί να διατυπώνει προτάσεις για βελτίωση της διοίκησης. Όλα αυτά αναρτώνται υποχρεωτικά στη ιστοσελίδα του Δήμου. Λαμβάνει αντιμισθία ίση με του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου.
2.9 Συμβούλιο ένταξης μεταναστών.
Το Συμβούλιο ένταξης μεταναστών αποτελεί συμβουλευτικό όργανο του Δήμου που συγκροτείται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και αποτελείται από 5 έως 11 μέλη που ορίζονται από το Δημοτικό Συμβούλιο και είναι σύμβουλοι, εκπρόσωποι φορέων μεταναστών, κοινωνικών φορέων, κλπ.. Συμμετέχει οπωσδήποτε και αλλοδαπός σύμβουλος εφόσον έχει εκλεγεί στο Δήμο. Προεδρεύει ένας από τους συμβούλους. Το αξίωμα των μελών του Συμβουλίου είναι τιμητικό και άμισθο. Το Συμβούλιο ασχολείται με θέματα που αφορούν στη μεταναστευτική πολιτική του Δήμου.
Όργανα ενδοδημοτικής αποκέντρωσης
Επίπεδα ενδοδημοτικής αποκέντρωσης είναι οι δημοτικές και οι τοπικές κοινότητες. Δημοτικές κοινότητες είναι τα δημοτικά διαμερίσματα του νόμου 1270/1982 που λειτουργούσαν στους Δήμους με πληθυσμό άνω των 100.000 κατοίκων και τα δημοτικά διαμερίσματα του νόμου 2359/1997 («Καποδίστριας») με πληθυσμό άνω των 2.000 κατοίκων. Τοπικές κοινότητες είναι όλα τα υπόλοιπα δημοτικά (τοπικά) διαμερίσματα με πληθυσμό κάτω των 2000 κατοίκων. Όργανα της δημοτικής κοινότητας είναι το Συμβούλιο Δημοτικής Κοινότητας και ο Πρόεδρός του. Το Συμβούλιο εκλέγεται ταυτόχρονα με την εκλογή του Δημάρχου και του Δημοτικού Συμβουλίου. Ο αριθμός των μελών του κυμαίνεται από 5 έως 15 μέλη ανάλογα με τον πληθυσμό της δημοτικής κοινότητας. Τα 3/5 των εδρών του Συμβουλίου εκλέγονται από τον συνδυασμό του επιτυχόντος Δημάρχου και τα 2/5 αναλογικά από τους επιλαχόντες συνδυασμούς. Ο Πρόεδρος του Συμβουλίου Δημοτικής Κοινότητας εκλέγεται εκ των μελών του για θητεία δυόμιση ετών. Εκλέγεται επίσης και ο Αντιπρόεδρος του Συμβουλίου. Οι τοπικές κοινότητες διακρίνονται σε εκείνες που έχουν πληθυσμό άνω των 300 κατοίκων και σε εκείνες που έχουν λιγότερους από 300 κατοίκους. Στην πρώτη κατηγορία όργανα είναι το Συμβούλιο και ο Πρόεδρος, ενώ στην δεύτερη κατηγορία εκλέγεται ένας μόνο εκπρόσωπος της κοινότητας.
Οι εκλογές γίνονται μαζί με τις εκλογές για την ανάδειξη των δημοτικών αρχών. Εφαρμόζεται το σύστημα της αναλογικής για την κατανομή των εδρών η οποία γίνεται με βάση τα έγκυρα ψηφοδέλτια που έλαβαν οι συνδυασμοί στην κάθε τοπική κοινότητα. Ο πρώτος σε σταυρούς προτίμησης υποψήφιος του πλειοψηφήσαντος στην τοπική κοινότητα συνδυασμού εκλέγεται αυτοδικαίως Πρόεδρος του Συμβουλίου. Συνεπώς η εκλογή του τοπικού συμβουλίου δεν επηρεάζεται από την εκλογή του Δημάρχου, σε αντίθεση με την δημοτική κοινότητα. Στις τοπικές κοινότητες που εκλέγεται ένας εκπρόσωπος, αυτός προέρχεται από τον πλειοψηφήσαντα στην τοπική κοινότητα συνδυασμό και είναι ο πρώτος σε σταυρούς προτίμησης.
Ο Πρόεδρος του Συμβουλίου της δημοτικής κοινότητας, μεταξύ άλλων, ασκεί και τις εξής αρμοδιότητες: α) εκπροσωπεί το Συμβούλιο της δημοτικής κοινότητας, β) ασκεί κάθε αρμοδιότητα που του ανατίθεται από τον Δήμαρχο. Μεταφέρει και παρουσιάζει στον Δήμαρχο και στα άλλα αρμόδια όργανα του δήμου τα προβλήματα της κοινότητας, συνεργάζεται με τον Δήμαρχο, τους Αντιδημάρχους και τις αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες προκειμένου να προετοιμάσει κάθε θέμα που θα συζητηθεί στο Συμβούλιο της δημοτικής κοινότητας, παρακολουθεί την προώθηση από το δήμο των θεμάτων που αναφέρονται στις αποφάσεις του Συμβουλίου που έχουν σταλεί σε αυτόν. Συμμετέχει στις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, στις οποίες καλείται υποχρεωτικά με δικαίωμα ψήφου, όταν στην ημερήσια διάταξη περιλαμβάνεται θέμα που αφορά ειδικά την αντίστοιχη δημοτική κοινότητα, γ) εκτελεί τις αποφάσεις του Συμβουλίου που λαμβάνονται σύμφωνα με τις διατάξεις του επόμενου άρθρου, δ) ενεργεί πληρωμές από την πάγια προκαταβολή, που συνιστάται κατά τις σχετικές διατάξεις.
Το Συμβούλιο της δημοτικής κοινότητας ασκεί τις ακόλουθες αρμοδιότητες στα όρια της δημοτικής κοινότητας: α) αποφασίζει για την προέγκριση ίδρυσης ή εγκατάστασης καταστημάτων, επιχειρήσεων και λοιπών δραστηριοτήτων, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, β) αποφασίζει για τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας μουσικής, γ) προτείνει τους χώρους λειτουργίας των λαϊκών αγορών, τις θέσεις όπου επιτρέπεται η άσκηση υπαίθριου στάσιμου εμπορίου, η λειτουργία εμποροπανηγύρεων, χριστουγεννιάτικων αγορών και γενικά οι υπαίθριες εμπορικές δραστηριότητες. Οι αποφάσεις του Συμβουλίου της δημοτικής κοινότητας για τις περιπτώσεις αυτές, λαμβάνονται με την απόλυτη πλειοψηφία των μελών του και αποστέλλονται στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, προκειμένου να διαμορφώσει την εισήγηση της προς το Δημοτικό Συμβούλιο για την έκδοση των προβλεπόμενων σχετικών τοπικών κανονιστικών αποφάσεων.
Το Συμβούλιο της δημοτικής κοινότητας εκφράζει γνώμες και διατυπώνει προτάσεις είτε με δική του πρωτοβουλία είτε κατόπιν παραπομπής, από τα αρμόδια όργανα του δήμου, σχετικά με τα ακόλουθα θέματα: α) τις υπηρεσιακές μονάδες του δήμου για τις οποίες συντρέχουν δυνατότητες λειτουργίας τους στη δημοτική κοινότητα με κριτήριο ότι θα συμβάλλουν στην καλύτερη εξυπηρέτηση των δημοτών και στην ανάπτυξη της περιοχής, β) την αξιοποίηση των ακινήτων του δήμου που βρίσκονται στην περιοχή της δημοτικής κοινότητας, γ) την πολεοδομική ανάπτυξη και ανάπλαση της περιοχής, δ) τη συντήρηση των δημοτικών οδών, τη συντήρηση, καθαριότητα και λειτουργία των πλατειών, δημοτικών αλσών, κήπων, υπαίθριων χώρων αναψυχής και γενικά όλων των κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων της περιοχής της δημοτικής κοινότητας, ε) την κυκλοφορία και τη συγκοινωνία της περιοχής της δημοτικής κοινότητας, στ) την εκτέλεση νέων έργων, τη συντήρηση και λειτουργία των έργων που έχουν εκτελεστεί, ζ) την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, την αναβάθμιση της αισθητικής περιοχών, καθώς και για την καθαριότητα αυτών, η) την προστασία της δημόσιας υγείας και την προστασία των κατοίκων από την ηχορύπανση, θ) την περισυλλογή και εν γένει τη μέριμνα για τα αδέσποτα ζώα, ι) τη διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων και γενικότερα την ανάπτυξη της περιοχής της δημοτικής κοινότητας σε πολιτιστικά, πνευματικά, κοινωνικά θέματα, ια) τη μέριμνα για την υγεία, την πρόνοια και την παροχή κοινωνικών υπηρεσιών και γενικά τη φροντίδα ώστε η λειτουργία και ανάπτυξη της περιοχής της δημοτικής κοινότητας να αποβλέπει στην καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων της, ιβ) την εύρυθμη λειτουργία των δημοτικών ιδρυμάτων, δημοτικών νομικών προσώπων, εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, δημοτικών επιχειρήσεων και γενικότερα των παρεχόμενων υπηρεσιών στην περιφέρεια της δημοτικής κοινότητας, ιγ) την τροποποίηση των ορίων της δημοτικής κοινότητας, ιδ) την εξέταση γενικών ή ειδικών προβλημάτων που αφορούν τους κατοίκους και την περιφέρεια της δημοτικής κοινότητας ιδίως αστέγων και ευπαθών ομάδων του πληθυσμού της περιοχής της, ιε) την αξιοποίηση των τοπικών πόρων της περιοχής της δημοτικής κοινότητας.
Ο Πρόεδρος της τοπικής κοινότητας ή ο εκπρόσωπος ασκεί τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) μεριμνά για την καλή κατάσταση του δικτύου εσωτερικής και αγροτικής οδοποιίας της τοπικής κοινότητας, εποπτεύοντας τις εργασίες συντήρησης και υποβάλλοντας προς την τεχνική υπηρεσία δια του αρμόδιου Αντιδημάρχου, σχετικό υπόμνημα όπου αναγράφεται το είδος των εργασιών, ο τόπος και ο χρόνος που έγιναν αυτές, β) μεριμνά για την καθαριότητα των κοινόχρηστων χώρων και συνεργάζεται με την αρμόδια υπηρεσία του δήμου για την καλή τήρηση αυτής, γ) λαμβάνει μέτρα για την άμεση αποκατάσταση των ζημιών επείγοντος χαρακτήρα στα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης και σε εξαιρετικές περιπτώσεις αναθέτει την εκτέλεση των εργασιών αποκατάστασης ζημιών μικρής κλίμακας εάν από την καθυστέρηση αποκατάστασης δημιουργείται άμεσος κίνδυνος για την επαρκή υδροδότηση της τοπικής κοινότητας, ενημερώνοντας εγγράφως για το λόγο αυτόν τον αρμόδιο αντιδήμαρχο ή τον πρόεδρο της ΔΕΥΑ, δ) μεριμνά για την αποκατάσταση ζημιών και την καλή λειτουργία του δικτύου δημοτικού φωτισμού και συνεργάζεται γι` αυτό με την αρμόδια υπηρεσία του δήμου, ε) μεριμνά για την καλή κατάσταση και την ασφάλεια των εγκαταστάσεων των παιδικών χαρών και συνεργάζεται με τον u965 υπεύθυνο λειτουργίας των παιδικών χαρών του δήμου, στ) μεριμνά για την εύρυθμη λειτουργία, τη συντήρηση και την ευταξία του κοιμητηρίου της τοπικής κοινότητας, προεγκρίνει την κατασκευή οικογενειακών τάφων και λοιπών ταφικών μνημείων και εκδίδει τις άδειες ταφής, παράτασης ταφής και ανακομιδής οστών, ζ) καταγράφει τα μέσα και το ανθρώπινο δυναμικό που μπορεί να συμβάλλει στην αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών και είναι υπεύθυνος της ομάδας πυρασφάλειας της τοπικής κοινότητας. Για την κατάρτιση του σχεδίου πρόληψης πυρκαγιών και άλλων φυσικών καταστροφών συνεργάζεται με τα αρμόδια όργανα του δήμου ενώ κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων αντιμετώπισης πυρκαγιών ή φυσικών καταστροφών τίθεται στη διάθεση των αρμοδίων αρχών, η) είναι υπεύθυνος για την προστασία της δημοτικής περιουσίας στα όρια της τοπικής κοινότητας και έχει καθήκον να αναφέρει αμελλητί στον δήμαρχο ή στον αρμόδιο αντιδήμαρχο ζημίες ή προσβολές των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων του δήμου, θ) εισηγείται στο τοπικό συμβούλιο θέματα της αρμοδιότητας του και εκτελεί τις αποφάσεις του τοπικού συμβουλίου, ι) ενεργεί πληρωμές από την πάγια προκαταβολή, που συνιστάται κατά τις σχετικές διατάξεις.
Το Συμβούλιο στα όρια της τοπικής κοινότητας ασκεί τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
Ø Διατυπώνει γνώμη στο δημοτικό συμβούλιο για: α) τον ορισμό των υπηρεσιακών μονάδων του δήμου που υπάρχει ανάγκη να λειτουργήσουν στην περιφέρεια του, β) την αξιοποίηση των ακινήτων του δήμου, που βρίσκονται στην τοπική κοινότητα, γ) την πολεοδομική ανάπτυξη και ανάπλαση της περιοχής, δ) τον τρόπο διάθεσης των βοσκήσιμων εκτάσεων που βρίσκονται στην περιφέρεια της τοπικής κοινότητας, ε) την εκμίσθωση χωρίς δημοπρασία δημοτικών δασικών εκτάσεων, που βρίσκονται στην περιφέρεια της τοπικής κοινότητας, στ) για την εκποίηση, εκμίσθωση, δωρεάν παραχώρηση χρήσης, ανταλλαγή και δωρεά, περιουσιακών στοιχείων του δήμου που βρίσκονται στα όρια της τοπικής κοινότητας.
Ø Προτείνει στην επιτροπή ποιότητας ζωής: α) τους χώρους λειτουργίας των λαϊκών αγορών και τις θέσεις που επιτρέπεται η άσκηση υπαίθριου στάσιμου εμπορίου, η λειτουργία των εμποροπανηγύρεων, των χριστουγεννιάτικων αγορών u954 και γενικά των υπαίθριων εμπορικών δραστηριοτήτων στην περιφέρεια του, β) τους χώρους στάθμευσης οχημάτων.
Ø Με αιτιολογημένη απόφαση του, που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία των μελών του, εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο, όταν ληφθεί από αυτό σχετική απόφαση, για τη χορήγηση χρηματικών βοηθημάτων και ειδών διαβίωσης ή περίθαλψης σε οικονομικά αδύνατους κατοίκους και πολύτεκνους, καθώς και τη μείωση δημοτικών φόρων ή τελών ή απαλλαγή από αυτούς για τα προβλεπόμενα από τις ισχύουσες διατάξεις πρόσωπα, καθώς και τα πρόσωπα που χρήζουν «βοήθειας στο σπίτι» και «διοικητικής βοήθειας». Η αποδοχή κληροδοτήματος, κληρονομιάς ή δωρεάς, η οποία διατίθεται ρητά και αποκλειστικά για τοπική κοινότητα, γίνεται από την Οικονομική Επιτροπή μετά από σύμφωνη γνώμη του οικείου συμβουλίου. Στις τοπικές κοινότητες, με ευθύνη του εκπροσώπου της τοπικής κοινότητας ή του Προέδρου του Συμβουλίου της τοπικής κοινότητας σε συνεργασία με τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο, καλούνται οι κάτοικοι και οι φορείς της τοπικής κοινότητας, τουλάχιστον μια φορά κατ’ έτος σε συνέλευση, και προτείνουν στα αρμόδια όργανα του δήμου, ανάλογα με το χαρακτήρα των αναγκών των κατοίκων της τοπικής κοινότητας και τις προτεραιότητες για την τοπική ανάπτυξη, τις δράσεις που πρέπει να αναλάβει ο δήμος ιδίως ως προς: α) την παροχή κοινωνικών ή άλλων υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση των κατοίκων της περιοχής τους, β) τη λήψη μέτρων για την προστασία των ηλικιωμένων και των παιδιών στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής του δήμου, γ) τα έργα που πρέπει να εκτελεστούν στην τοπική κοινότητα, δ) την παροχή υπηρεσιών για την τουριστική αξιοποίηση και προβολή της τοπικής κοινότητας, ε) την εφαρμογή πολιτιστικών, ψυχαγωγικών και αθλητικών προγραμμάτων και στ) κάθε άλλο θέμα που αφορά την τοπική κοινότητα. Για την ανωτέρω διαδικασία τηρούνται πρακτικά από υπάλληλο του δήμου ενώ οι αποφάσεις για τα ανωτέρω θέματα λαμβάνονται από τους παρόντες με σχετική πλειοψηφία.__

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ευχαριστούμε για την επίσκεψή σας...
Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.